"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia (Allah) akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu". Surah Muhammad : Ayat 7.

Rabu

Apa yang nak dibanggakan?

Salam ukhwah,

Minggu lepas, saya sempat menonton rancangan Hujah di TV9, seperti biasa rancangan tersebut dipengerusikan oleh Saudara Dr Agus, apa yang menarik ialah salah seorang jemputan ahli panel pada malam tu menarik minat saya, dengan rambutnya yang ala-ala Fung Sai Yuk. Beliau ialah PM Dr Azmi Sharom.

Pendapat beliau amat menarik perhatian saya, bagi beliau istilah ketuanan Melayu ini agak tidak relevan pada masa sekarang, kalau kita masih mempertahankan nilai kaum itu di dalam Malaysia maka adakah kaum lain juga tidak layak. Bukankah Malaysia ini juga tempat tumpah darah mereka. Takkan kita nak halau mereka pulang ke negara asal mereka sedangkan mereka tiada keluarga di sana. Ini kerana mereka dibawa masuk ke negara ini sejak nenek moyang mereka lagi. Adakah logik begitu.

Kalau kerajaan kita masih mahu menolong orang Melayu, hujahnya amat mudah. Bukankah golongan rakyat termiskin, majoritinya ialah terdiri dari orang Melayu, maka menolong orang susah dan miskin maka bermakna kita menolong orang Melayu. Itu yang sepatutnya.

Hakikat yang kita terima ialah, bukan kaum Melayu yang ditolong tetapi lebih kepada mereka yang berkepentingan.

Saya merasakan kita gentar untuk berbicara mengatakan hanya sebilangan kecil Melayu yang bernasib baik untuk dibantu oleh kerajaan tetapi dalam jumlah bantuan yang sedikit sahaja, itupun bersyarat. Saya selalu memberitahu rakan-rakan saya yang bukan Melayu bahawa istilah bumiputera itu sebenarnya agak kabur. Kalau dikatakan bumiputera itu adalah Melayu sahaja, bagaimana dengan mereka yang bergelar Korporat dari golongan bukan Melayu seperti Ananda Krishna, Patric Lim, Mendiang Lim Goh Tong, Vincent Tan dan ramai lagi. Adakah mereka bumiputera? Bagaimana mereka mendapat sebahagian besar projek mega dan bantuan kerajaan.

Manakala korporat dari golongan Melayu hanya terhad. Mana tidaknya, bermula dari peringkat penjaja ke golongan korporat, apa yang penting dan mudah, mesti mempunyai keahlian UMNO. Adakah syarat mahu menjadi Melayu mesti ahli UMNO, bukan sebaliknya. Yang paling mudah naik ialah mereka yang rapat dan mempunyai hubungkait dengan seseorang yang mempunyai kedudukan tertinggi dalam kepimpinan negara.

Seperti apa yang pernah saudara Dr Agus nyatakan, PAS adalah lebih relevan dengan Melayu. Itu adalah hakikat. Perjuangan Pas adalah lebih terang dan nyata. Penyokong PAS bukan fanatik terhadap pemimpin tetapi atas dasar 'itisam kepada perjuangannya.

Apa yang UMNO perjuangkan? Entahlah.... Nak kata pejuang bangsa pun bukan, hatta nak pejuangkan agama, lagi tak logik

Tiada ulasan: