"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia (Allah) akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu". Surah Muhammad : Ayat 7.

Isnin

Saya pun nak ambil PhD

Saya dah lama nak tulis tentang perkara ni, tapi tak berkesempatan, perkara ni dah lama saya bualkan dengan sahabat-sahabat rapat saya yang sekarang ini masih mengajar di beberapa buah universiti di Malaysia, mereka juga sudah lama memiliki PhD.


Kebelakangan ni, banyak sangat orang-orang besar yang dapat PhD. Dari satu sudut memanglah bagus, tapi agak pelik kerana peribadi mereka yang ada PhD itu sendiri diragui.


Dulu memang heboh pasal PhD beli. Memang ada la dua tiga orang Dato' yang saya pernah jumpa, bila tengok namecard dia tertera PhD, USA. Biar betul.... USA tu luas, universiti mana??? Ada juga PhD anugerah dari universiti untuk ahli politik dan isteri pemimpin, entahlah sikit masa nanti semua ada PhD. Kita pun tak dapat membezakan antara yang praktis atau sehelai kertas kosong.


Pasal ada sorang Menteri ni, kononnya dapat PhD kat UPM, tajuk tesis dia, "Manifesto Barisan Nasional sebagai agenda akhbar Melayu semasa tempoh pilihanraya Umum". Saya pun pelik, boleh lulus ke. Macam mana dia buat SWOT analysis. Kalau dah itu memang media BN dan berat sebelah, tidak bebas, maka faktor kelemahan baginya tidak adalah. Dia sepatutnya buat perbandingan dengan akhbar pembangkang. Tetapi secara peribadinya saya sependapat dengan Dr Agus, media di Malaysia ni lebih berkepentingan terhadap parti masing-masing. Cuma kelebihan pada Barisan Nasional kerana menyalahgunakan kuasa yang mereka ada maka menjadi faktor berlaku sedemikian.

Semalam saya sempat menonton rancangan Hujah di TV9, Dr Agus sebagai pengerusi dan dua ahli panel mewakili BN. Seorang bekas calon BN yang kalah teruk dan seorang ahli akademik. Walaupun salah seorangnya ialah ahli akademik, tapi dia nampak lebih memihak dan mencerminkan kepada BN. Dia ialah Prof. Dr Ahmad Atory Hussein. Melihat dia baru menyebabkan saya teringat kepada Shahidan Kassim. Prof inilah yang menyelia tesis Shahidan. Saya terus menghantar sms kepada rakan saya di UUM, " Salam dr, U tengok tak TV9, Dr Atory kawan U jadi panel, patut le Shahidan dapat PhD, Dr Atory tu pengampu juga rupanya". Respon dari beliau agak pantas,"Saya cemuih dan meluat untuk tengok ke******nya di TV".

Saya pernah mengutarakan untuk mengambil PhD kepada rakan-rakan saya, apa yang saya perlu buat ialah membuat tesis dengan tajuk "Paklah sebagai pemangkin ekonomi negara" dengan hanya menghantar sehelai kertas A4, conform lulus.

Rujuk; http://www.tv9.com.my/Shows/Episodes.aspx?MasterID=80&ShowID=312&MenuID=2&SubMenuID=1&TemplateID=1&EpID=11377&VideoID=5614

Tiada ulasan: