"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia (Allah) akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu". Surah Muhammad : Ayat 7.

Khamis

"Ang Pow Raya" oleh Kerajaan UMNO@BN


Dalam keadaan ekonomi yang agak lembab (selembab otak pemimpin dan pendokong UMNO@BN) dan bebanan yang ditanggung oleh rakyat agak berat. Di kala ini rakyat amat mengharapkan belas ikhsan pemimpin negara agar mencari solusi bagi menangani masalah ini. Masalah inflasi dan kenaikan harga minyak dan barang keperluan yang beredar sepanjang pemerintahan Abdullah amat memberi impak yang amat besar bukan sahaja pada golongan pertengahan, warga ibukota dan ahli perniagaan bahkan semua rakyat jelata. Jelas Abdullah bukan pemimpin yang bijak.

Pada awal Jun lalu, Abdullah mengumumkan harga petrol dinaikkan daripada harga RM1.92 seliter, meningkat sebanyak 40 peratus iaitu 78 sen seliter menjadi RM2.70 seliter.Harga diesel pula turut dinaikkan sebanyak RM1 kepada RM2.58 seliter daripada RM1.58. Sedangkan sebelum itu, Abdullah mengumumkan harga minyak akan dinaikkan pada bulan Ogos.

Walaubagaimanapun, atas desakan dari pembangkang. Maka pada 23 Ogos lalu, kerajaan menurunkan semula harga petrol RON97 sebanyak 15 sen daripada RM2.70 seliter kepada RM2.55 seliter, manakala harga diesel sebanyak lapan sen daripada RM2.58 seliter kepada RM2.50 seliter. Sedangkan pada ketika itu, graf penurunan minyak amat positif.

Dalam kemelut pengambilalihan kuasa oleh Pakatan Rakyat yang makin panas ketika ini, walaupun tarikh 16 dan 23 September 2008 tidak menjadi kenyataan, namun Abdullah sedar rakyat masih mengharapkan pengambilalihan itu dan sememangnya agenda itu masih berjalan.

Memahami situasi kedudukannya yang semakin rapuh itu, Abdullah cuba menggula-gulakan rakyat mengenai penurunan harga minyak sebelum sambutan Hari Raya Aidilfitri. Rakyat amat mengharapkan penurunan itu dan dianggarkan penurunan di antara 15 sen hingga 30 sen. Penurunan dalam jumlah tersebut dianggar dapat mengatasi masalah inflasi dan kenaikkan harga barang keperluan, namun "Ang Pow Raya" yang ditunggu amat mendukacitakan. Penurunan sebanyak 10 sen pada hari ini seolah Abdullah sengaja bermain dengan sentimen rakyat.

Bagi puak pencacai UMNO@BN, bukannya rakyat tidak bersyukur yang kononnya "janji harga turun..." seperti yang anda semua cacaikan. Sebenarnya kerajaan idola anda semua itu mampu menurunkan lebih banyak lagi dalam keadaan harga minyak dunia yang jelas lebih rendah ketika ini.

Persoalannya sekarang, SIAPA BAGI SUBSIDI PADA SIAPA? KERAJAAN BAGI SUBSIDI PADA RAKYAT ATAU RAKYAT YANG BAGI SUBSIDI PADA KERAJAAN???


Tiada ulasan: