"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia (Allah) akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu". Surah Muhammad : Ayat 7.

Sabtu

Muhabalah Saiful Bukhari tidak ikut Syar'ie


"Tahniah nak, kita akan jadi jutawan lepas ni"


Mohd. Saiful Bukhari (Say Fool) , 23, memegang kitab al-Quran telah melafazkan sumpah berikut:

“Saya Mohd. Saiful Bukhari Azlan dengan nama Allah saya bersumpah saya telah diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 26 Jun 2008 dan pada hari tersebut Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memasukkan zakarnya ke dalam dubur saya". “Jika saya berdusta dengan perkara ini, saya berdusta dengan Allah S.W.T dan akan dilaknat oleh Allah S.W.T sehingga hari kiamat.”

Sebelum lafaz itu, beliau mengucapkan kalimah syahadah sebanyak tiga kali diikuti bacaan surah Al-Fatihah.

Muhabalah tersebut dilakukan di Masjid Wilayah pada 15 Ogos 2008, pukul 6.30 petang dihadapan Imam Masjid Wilayah dan dihadiri oleh antaranya Pengarah Jawi, Datuk Che Mat Che Ali.

Bagaimanapun muhabalah itu dikesali oleh Dato Dr Haron Din yang mengatakan muhabalah itu tidak mengikut kaedah Syar'ie.

“Lafaz sumpah yang sepatutnya ialah, mestilah memenuhi syarat-syarat tertentu yang antaranya ialah dilakukan dihadapan seorang Hakim Mahkamah Syari’e,” jelas Dato Dr Haron Din sewaktu mengulas mengenai Saiful Bukhari yang dilaporkan membuat sumpah petang kelmarin berhubung dengan dakwaannya di liwat oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Tiada ulasan: