"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia (Allah) akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu". Surah Muhammad : Ayat 7.

Sabtu

CADANGAN MENGADAKAN REFERENDUM; ATASI MASALAH PAKATAN RAKYAT

Salam Ukhwah,

Pihak UMNO&BN sentiasa mencari jalan untuk menghancurkan persefahaman antara parti komponen Pakatan Rakyat bagi terus survival dalam mempertahankan kuasa mereka.

Satu lonjakan besar telah berlaku pada PRU12 baru-baru ini menjadikan Pakatan Rakyat menang besar tanpa terduga dan mencetus satu suasana yang agak asing bagi mereka. Suasana ini menyebabkan sifat kepartian masing-masing terserlah. Saya ada melayari beberapa blog individu tertentu dan mendengar luahan beberapa rakan yang masing-masing mempertahankan parti masing-masing yang memberi sumbangan bagi kemenangan Pakatan rakyat pada PRU baru-baru ini dan sesetengahnya menidakkan sumbangan parti yang lain.

Keadaan ini menyebabkan seolah-olah berlaku monopoli dalam membuat sesuatu keputusan bagi pihak kerajaan negeri yang dimenangi Pakatan Rakyat. Masing-masing cuba menjadi Decision Maker dalam sesuatu tindakan. Keadaan ini jika dibiarkan berterusan berkemungkinan dapat melumpuhkan perpaduan parti dalam Pakatan Rakyat. Ini juga akan menjejaskan perpaduan antara penyokong parti.

Bagaimanapun, memang telah menjadi adat, bak dalam sesuatu perkahwinan, berbeza pendapat pada mulanya adalah perkara biasa, soal saling cuba untuk memahami dan bertolak ansur adalah penting bagi terus memperkukuhkan persefahaman. Bergaduh dari awal lebih baik dari bergaduh di kemudian hari.

Saya merasakan jika benar, Pakatan Rakyat dapat mengambilalih tampuk pemerintahan dari kerajaan BN yang hampir hancur ketika ini, kerajaan sementara akan dibentuk secara memangku jawatan dalam satu barisan kabinet sementara. Kemudian satu referendum perlu diadakan di semua negeri di Malaysia bagi meminta pendapat secara langsung dari rakyat bahawa individu dari parti mana yang layak dilantik mengetuai Pakatan Rakyat. Seolah-olah kempen di US antara Obama dan Hillary. Bentuk dan kaedah yang bakal digunakan perlulah dibincangkan antara wakil pemimpin-peminpin parti.

Referendum ini bukanlah bermaksud 're-election' antara semua parti, tetapi hanya pungutan suara dari rakyat jelata mengenai individu yang layak menerajui pakatan Rakyat. Ini akan mengelakkan berlaku perpecahan dan rasa tidak puas hati antara penyokong Pakatan Rakyat.

Wallahua’lam… sekadar cadangan.

Tiada ulasan: