"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia (Allah) akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu". Surah Muhammad : Ayat 7.

Rabu

Debat Anwar : Rakyat Makin Marah


Salam Ukhwah,

Debat yang disangka bakal menggegarkan berakhir dengan satu debat yang sia-sia di pihak UMNO&BN tetapi memberi kredit yang besar kepada Pakatan Rakyat.

Shabery banyak lari dari tajuk dan lebih selesa menyerang peribadi DS Anwar, dan ini dapat dilihat dari hujahnya mengaitkan DS Anwar dengan zaman demonstrasi pelajar dahulu. Hujahnya juga banyak lari dari tajuk perbincangan. Soalan dari saudara Ketua Pengarang Siasah juga tidak dijawab sebaliknya menyeleweng entah ke mana-mana.

Saudara Nordin Kardi juga jelas bertanya soalan yang menyimpang. Dia secara tidak langsung merendahkan imejnya sebagai seorang intelektual.Bagaimanapun, mungkin dia terpaksa berdepan dengan konflik antara keilmuannya atau imbuhannya. Ditambah lagi selepas minyak naik, dia pasti mengiakan hujah DS Anwar tetapi secara di dalam hati.

Saya amat pelik apabila ada penonton yang begitu gembira apabila Shabery membidas peribadi Anwar, tidak tahukah mereka yang dibicarakan ialah isu minyak yang melibatkan diri mereka sendiri. Itulah bangangnya penyokong UMNO&BN, tak dapat membezakan kaca dengan intan.

Berkenaan dengan Petronas yang kononnya UMNO&BN yang wujudkan, saya teringatkan mungkin Abu Jahal dan Abu Lahab juga beranggapan begitu apabila Muhammad SAW menakluk kota Mekah. Mekah itu mereka yang majukan.

Saya sempat menonton juga Astro Awani, rancangan Pasca Debat Anwar-Shabery. Nampaknya ahli panelnya nampak lebih terbuka dan bertanggungjawab. Komen mereka agak berhati-hati dan tidak melalut seperti Shabery. Tidak siapa yang suka harga minyak naik melainkan orang UMNO&BN sahaja. Sepatutnya pimpinan UMNO mengambil iktibar dari usul DS Anwar dan menurunkan harga minyak dalam masa terdekat.

Debat yang dianjurkan untuk mematah permintaan Pakatan Rakyat nampaknya memakan diri mereka sendiri. Wahai Shabery, bila nak kosongkan kerusi anda? Bukan untuk keluar dari parti tapi menjadi TPM, kerana yang sedia ada ini agak pengecut, sama seperti sepupunya yang dijemput berdebat di UKM satu ketika dahulu. Hantar wakil juga.

Tiada ulasan: