"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia (Allah) akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu". Surah Muhammad : Ayat 7.

Isnin

PAS Lebih Unggul Sebagai Peneraju Demonstrasi Rakyat


Salam ukhwah,

Demontrasi PROTES Sejuta Rakyat bagi kenaikkan harga minyak petang kelmarin yang mencetus kejadian yang haru biru amat mendukacitakan dan menjadi bahan sindiran rejim UMNO dan BN. Sebenarnya, bukan demonstrasi kelmarin sahaja gagal bahkan Himpunan 100 Hari Pemerintahan Pakatan Rakyat di Stadium Melawati baru-baru ini juga ternyata dianggap gagal oleh penyokong Pakatan Rakyat sedangkan Majlis Himpunan Rakyat anjuran PAS Selangor pada 13 Mac lalu dan Himpunan BERSIH sebelum itu berjalan dengan baik.
Terus terang saya katakan, saya dan rakan-rakan hadir ke Himpunan 100 Hari Pemerintahan PR semata-mata kerana menyangka Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Haji Hadi akan berucap, malangnya mereka tidak dapat hadir.

Pertukaran tarikh dan tempat di saat akhir amat mengelirukan para demonstrater. Inilah natijah dari kurang persefahaman (bukan tidak ada persefahaman tapi kurang) antara pimpinan Pakatan Rakyat.

Pimpinan PKR jangan terlalu emosional untuk menjadi leader dalam semua program anjuran PR. PKR perlu belajar cara mengatasi masalah cepat melatah yang dialaminya. Anda masih kurang mendapat kepercayaan dari rakyat berbanding PAS yang lebih senior dalam politik Malaysia. Hakikatnya rakyat bukan pada taat pada PAS sebenarnya tetapi lebih kepada apa yang diperjuangkan oleh PAS. Itu yang menjadikan PAS lebih unggul.

Berbalik kepada isu demonstrasi, meletakkan kesalahan atas Dr Hatta Ramli yang mewakili PAS adalah kurang tepat, perasaan saling menghormati sebenarnya perlu wujud dalam pimpinan PR.
Sebagaimana yang YB Azizan Razak nyatakan dahulu, saya amat menyokong penuh pendapat beliau agar PAS menjadi tulang belakang PR, ATAS DASAR PAS ADALAH PARTI POLITIK PALING SENIOR. Atas dasar senior itulah maka parti lain perlu memberi laluan kepada PAS.

Dr Hatta perlu mengambil peluang membaikpulih kembali imej PAS dengan menjadikan PAS sendiri sebagai ‘pilot’ dalam demonstrasi yang bakal diadakan nanti. Saya yakin dengan PAS sebagai ‘pilot’ dan dibantu oleh PR maka demontrasi 1 juta rakyat dapat dijayakan. Ini terbukti dari penglibatan rakyat yang lepas.

Budaya salah-menyalah tidak perlu timbul, kejadian ini perlulah dijadikan tauladan dan perlu penambahbaikan pada masa hadapan bagi menjadikan PR lebih kehadapan berbanding BN.

Takbir!!!!

Tiada ulasan: